Wat is het ZZP stappenplan?

ZZP staat voor zelfstandigen zonder personeel, en omvat een groo aantal onderneming keuze’s in de bouw, transport, onderwijs, zorg, dienstverlening en andere vakgebieden. Wanneer je als ZZP’er (zelfstandige ondernemer, freelancer, zelfstandig professional) jouw dagelijks brood wenst te verdienen is het verstandig om eerst een aantal zaken op een rijtje te zetten. Een stappenplan.

Stap 1: Oriënteer en overweeg

Bekijk als er binnen het vakgebied welke je hebt uitgekozen voldoende ruimte voor jou bestaat om aan opdrachten te komen. Zeker indien je van plan bent om een investering te doen in apperatuur of andere kapitaalgoederen is het belangrijk om eerst gedegen marktonderzoek te verrichten. Bespreek jouw voornemens eventueel ook met familie, vrienden of andere vertrouwenspersonen alvorens je een definitief besluit neemt.

Stap 2: Zet je onderneming op papier

Dit hoeft geen diepgaand document te zijn, maar moet wel een goede indicatie geven wat er allemaal nodig zal zijn bij de opstart van de onderneming. Hierdoor krijg je zelf een helderder inzicht in de kosten die er mee gemoeid zullen zijn. Het ondernemingsplan kan indien nodig ook gebruikt worden om financiering rond te krijgen.

Stap 3: Inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst

Het is in Nederland vereist dat elke ondernemer, dus ook een ZZP’er, ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Bij die inschrijving kun je van de Kamer meteen ook een btw-nummer krijgen, waardoor je niet apart naar de Belastingdienst hoeft. Het enige document dat je voor deze beide inschrijvingen dient te overleggen is een geldig legitimatiebewijs. De KvK registratie kost 50 euro.

Stap 4: Kies een rechtsvorm als ZZP’er

ZZP’er is geen rechtsvorm. De meeste zelfstandige ondernemers staan geregistreerd als een eenmansbedrijf maar er zijn ook andere opties zoals een Vennootschap onder Firma (VoF), een Besloten Vennootschap (BV) of een Maatschap. Aan elke keuze zijn verschillende juridische, financiële en fiscale aspecten verbonden, die je het best eerst goed natrekt.

Stap 5: Huisvesting (optioneel)

Indien je als ZZP’er niet op de locatie van de opdrachtgever gaat werken zul je op zoek moeten gaan naar een geschikte bedrijfsruimte. Dit kan de eigen woning zijn, een ruimte binnen een verzamelgebouw of een zelfstandig bedrijfspand. Hou hierbij rekening met de eisen die het vakgebied stelt, het bestemmingsplan van die ruimte (vastgesteld door de gemeente), de geldende regels en de mogelijkheden tot uitbreiding.

Stap 6: Verzekeringen voor ZZP’er

Als zelfstandige ondernemer ben je kwetsbaar voor risico’s. Dit geldt in eerste instantie voor jouw persoonlijke gesteldheid. Denk hierbij aan een verzekering tegen bedrijfsongevallen, arbeidsongeschiktheid, inkomstenderving en pensioen. Deze zijn meestal middels 1 polis af te sluiten. Het is verstandig om hiernaast de onderneming ook tegen diefstal en andere vormen van bedrijfsschade in te dekken. Overweeg verder ook om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, waarmee je ingedekt bent tegen mogelijke schadeclaims van cliënten.

Stap 7: Financiering voor ZZP’er

Voor elke startende onderneming is er geld nodig. Ook wanneer je niet meteen van plan bent om kapitaalgoederen aan te schaffen zul je over voldoende reserve moeten beschikken om minimaal een half jaar de operationele kosten te kunnen dekken, waaronder jouw eigen salaris. De baas van een eenmansbedrijf is ook een werknemer. Met een goed onderbouwd financieel plan kun je naar en bank of andere geldverstrekker toestappen om een deel van het benodigd kapitaal te krijgen. De instellingen zullen vrijwel altijd eisen dat je gedeeltelijk met eigen middelen inkomt.

Stap 8: Administratie

Eenmanszaken zijn wettelijk verplicht om een bedrijfsadministratie bij te houden. Hieruit zal moeten blijken hoeveel btw je aan de belastingdienst verschuldigd bent. Ontvangsten en uitgaven moeten middels facturen en betaalbonnen gedekt zijn. Tegenwoordig is er handige software beschikbaar om zonder speciale scholing de administratie snel en overzichtelijk bij te houden.

Stap 9: Klanten aantrekken

Men zegt wel dat je als ZZP’er feitelijk 2 jobs hebt. De eerste is het uitoefenen van je vakgebied en de tweede is het aantrekken en behouden van klanten. Het is vaak zo dat starters beginnen met een leuke opdracht, maar geen acquisitie strategie hebben om nieuwe opdrachten binnen te slepen. In de huidige competitieve markt komen die niet langer ‘vanzelf’ binnen wanneer je goed werk hebt afgeleverd. Je zult jezelf dus moeten verkopen.

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *